Co jsou antioxidanty?

Už asi víte o jídle, které byste měli jíst pro vaše srdce nebo střeva - ale co o jídle, které chrání vaše buňky? To je přesně to, co je napakované antioxidanty, termín který vám už nějakou dobu leží v hlavě.

Pomeranč

Antioxidanty se přirozeně vyskytují v jídle, který je na bázi rostlin a to nejčastěji v ovoci, zelenině, kávě, čaji, víně nebo čokoládě. Zatímco existují tisíce sloučenin antioxidantů, pravděpodobně jste už slyšeli o flavanolech (v čokoládě), resrevatroli (ve víně) a lykopenu (v rajčatech). Dalšími významné antioxidanty obsahují vitamín A (beta-karoten), C, E a katechiny.

 

Cílem antioxidantů je chránit nebo zastavit poškození buněk, které je způsobeno oxidanty. "Oxidanty jsou volné radikály, které najdete ve svém okolí, ale zároveň jsou tvořeny ve vlastním těle." říká Diane McKay, Ph.D., odborný asistent a výzkumník na Univerzitě Tuffs v Antioxidační Výzkumní Laboratoři.

 

Vaše tělo vytváří oxidanty, aby mohlo odrazit viry a mikroby. Avšak pokud jich v těle máte příliš, mohou způsobit vážné poškození a přispět k určitým rakovinám a onemocnění srdce. Mimo jiné se denně potýkáte s oxidanty z věcí jako je znečištěné ovzduší, cigaretový kouř a alkohol, říká McKay.

 

 

To musíte vědět

Řešení se zdá zřejmé: Přetížit tělo antioxidanty, aby neutralizovaly všechny volné radikály, ne? Ne, tak jednoduché to není.

"Chcete mít rovnováhu antioxidantu k oxidantům", říká McKay.

V 90. letech se antioxidanty dostaly do vážného humbuku, když si výzkumníci začali všímat souvislosti mezi volnými radikály a bezpočtem chronických onemocnění, mezi něž patří rakovina, cukrovka nebo ztráta zraku. I když byl verdikt zveřejněn ve většině vědeckých studií, trh začali zaplavovat prášky na "boj s rakovinou" nebo "proti stárnutí".

"Myslím, že největší mylnou představou o antioxidantech je to, že je to přepychový buzzword1," říká Cassie Bjork, R.D., dietolog, který stojí za Healthy Simple Life2. "antioxidanty se načtou do vašich buněk a chrání vás před onemocněním přirozeně, bez vedlejších účinků."

 

 

Váš akční plán

Borůvky Zambroza NápojBorůvky všem vypálili rybník, ale není to jediný bohatý zdroj na antioxidanty. Ve skutečnosti, většina potravin nebo nápojů rostlinného původu - všechno od malin a zeleného čaje po černý pepř a kakao - má některé antioxidační vlastnosti.

"Miluji červenou paprku, kiwi, dýni, ale myslím, že opravdu nečekaná je káva", říká Bjork. I když připouští, že není nejbohatším zdrojem, avšak jedním z nejlepších zdrojů antioxidantů z hlediska popularity. 

 

Kdykoli máte možnost, například u jídla jako jablka, brambory nebo hrozny - požívejte vždy se šlupkou. Jsou napakované antioxidanty.

Dalším neočekávaným zdrojem? Bylinky a koření. "Požíváme je v malém množství, ale jsou většinou vysušené, tedy více koncentrované," říká McKay. "Nedostanete jich tolik, když si jednou posypete jídlo oreganem, ale když to budete dělat pravidelně, přidá to".

Pokud váháte, jezte širokou škálu ovoce a zeleniny. Nebo vyzkoušejte doplňky stravy.

 

Zambroza

Denní dávka antioxidantů pro zdravé buňky. Nejsilnější antioxidační nápoj na trhu. Přečtěte si více...

Zambroza

1 Buzzword je složenina z anglického jazyka: word = slovo, buzz = bzučet, ale též honit se hlavou.

2 Tým dietologů. https://www.healthysimplelife.com/

Přeloženo 22.3.2017

Originální článek: http://greatist.com/health/what-are-antioxidants

 
 
Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.